Historia
Suomenlinnan Liikenne Oy perustettiin elokuussa vuonna 1950, ja Suomenlinnan lautta on kulkenut Kauppatorin ja linnoitussaarten väliä vuodesta 1952.
Vuoteen 1948 asti Suomenlinna oli suljettu sotilasalue, jonka liikenteestä huolehti puolustusvoimien erillisyksikkö Varuskunnan Laivaliikenne höyrylaivoilla ja yhteysveneillä. Nämä alukset eivät pystyneet kulkemaan kunnolla jäissä, joten useina talvina liikenne pysähtyi. Suomenlinnaan käveltiin jäätietä pitkin Kaivopuiston rannasta tai ajettiin autolla Katajanokan kärjestä.
Ensimmäinen lautta oli M/S Suomenlinna – Sveaborg
Olympiakesää 1952 varten Helsinki halusi kehittää Suomenlinnaa matkailukohteena. Höyrylaivoja korvaamaan tarvittiin lautta. Se suunniteltiin ja rakennettiin Suomenlinnan omalla telakalla. Rakentajana toimi Valtion Metallitehdas (Valmet).
Kyseessä oli maamme ensimmäinen yhdistetty matkustaja- ja autolautta, ja se sai nimekseen Suomenlinna – Sveaborg. Lautta aloitti säännöllisen liikennöinnin toukokuun alussa vuonna 1952 ja pääsi kuljettamaan olympiaturisteja vielä samana kesänä. Lautta sai oman paviljongin Kauppatorin kulmaan vuonna toukokuussa 1953.
M/S Suomenlinna – Sveaborgista tuli Suokki
Suomenlinna – Sveaborg palveli Suomenlinnan Liikenne Oy:tä vuoteen 2004, minkä jälkeen yhtiö myi sen Sun Lines Oy:lle. Lautta jatkaa edelleen Kauppatorin ja Suomenlinnan välistä liikennettä nimellä M/S Suokki.
Suokki peruskorjattiin vuonna 2012. Mittavassa perusparannustyössä laivan vanha 1960-luvulta peräisin oleva kaksitahtidieselmoottori poistettiin ja tilalle asennettiin kaksi päästöarvoiltaan alhaista konetta. Koneiston ja siihen liittyvän valvontatekniikan perusparannuksen lisäksi uusittiin pelastuslautat ja lisättiin uusia palosammutusjärjestelmiä.
Lauttaliikenne kaupungin yhteistariffiin
Suomenlinnan Liikenteen lauttaliikenne liitettiin Helsingin kaupungin liikennelaitoksen lippujärjestelmään vuonna 1971. Yhteistariffissa Suomenlinnan lautta kuului ensimmäiseen eli keskikaupungin vyöhykkeeseen.
Vuonna 2010 liikenteen tilaajaksi tuli Helsingin Seudun Liikenne –kuntayhtymä (HSL).
Huoltolautaksi M/S Ehrensvärd
Huoltolautta M/S Ehrensvärd aloitti liikennöinnin vuonna 1978. Se rakennettiin raumalaisella Holmingin telakalla.
Lautan päätarkoitus oli liikennöinnin alkaessa autojen kuljettaminen Katajanokan kärjessä sijaitsevan terminaalin ja Suomenlinnan tavaralaiturin välillä. Suomenlinnassa tehtiin tuolloin kaukolämpötöitä, joten Ehrensvärdillä kulki päivittäin kymmeniä työmiehiä ja useita rekka-autoja.
Ehrensvärd telakoitiin syksyllä 1999 peruskorjausta varten, ja se sai vuosituhannen vaihteessa uudet pääkoneet ja ruoripotkurilaitteet. Ne paransivat ajon taloudellisuutta ja aluksen kykyä kulkea jäissä.
Huoltolautan reitti ja aikataulu eivät ole juuri muuttuneet, vaan Ehrensvärd kulkee edelleen Katajanokan kärjen ja Suomenlinnan huoltolaiturin väliä arkisin noin puoli kahdeksasta noin puoli neljään. Katajanokka valittiin lähtöpaikaksi, jotta tavaroita kuljettaneet pakettiautot ja rekat eivät olisi matkustajien tukkona Kauppatorilla.
M/S Tor – hinaustehtävistä henkilöliikenteeseen
M/S Tor aloitti liikennöinnin Suomenlinnaan vuonna 1992. Tor rakennettiin vanhan satamahinaajan rungon päälle ja se hankittiin hoitamaan ennen kaikkea talviajan henkilöliikennettä.
Torin rakensi Suomenlinnan Liikenteen alihankkija Sun Lines Oy, joka perustettiin vuonna 1990.
Suomenlinna Unescon maailmanperintöluetteloon
Suomenlinnan linnoitussaarten vetovoimaa on lisännyt se, että Suomenlinna sai vuonna 1991 paikan Unescon maailmanperintöluettelossa.
Suomenlinna II – Puolasta Kauppatorin rantaan
Tuorein tulokas Suomenlinnan lauttaliikenteessä on vuonna 2004 valmistunut Suomenlinna II. Lautta rakennettiin puolalaisella Naval Shipyard Gdynian telakalla.
Lautan rakentamisen tarjouskilpailun voitti tanskalainen Johs. Gram-Hanssen Product Ltd., joka rakennutti Suomenlinna II:n Puolassa.